Dla ucznia i rodzica
Pedagog i psycholog
DORADZTWO ZAWODOWE:
Więcej >>TUTAJ<<
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz.1643) pedagog i psycholog i wszyscy nauczyciele prowadzą działania polegające na:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, prowadzeniu działań diagnostycznych,
- określaniu mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły,
- podejmowaniu działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,
- wspomaganiu uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniem i podczas zorganizowanych zajęć z doradztwa w klasie siódmej i ósmej,
- pomocy rodzicom w działaniach edukacyjno-wychowawczych mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia,
- podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki zapobiegających problemom wychowawczym,
- wspieraniu nauczycieli, wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- współpracy z placówkami i instytucjami w zakresie: oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku, utrudniających funkcjonowanie ucznia i planowaniu dalszych działań,
- prowadzeniu działań informacyjnych, interwencyjnych, mediacyjnych i doradczych pomocnych w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych,
- monitorowaniu efektów oddziaływań wychowawczych.
Z pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą korzystać uczniowie :
- z niepowodzeniami edukacyjnymi,
- z niepełnosprawnością,
- ze szczególnymi uzdolnieniami,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z niedostosowaniem społecznym,
- zagrożeniem niedostosowaniem,
- z zaburzeniami zachowania lub emocji,
- z zaniedbaniami środowiskowymi związanymi z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,
- z deficytami kompetencji i zaburzeń kompetencji językowych,
- z chorobą przewlekłą,
- będący w kryzysowej lub traumatycznej sytuacji,
- z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, kształceniem za granicą.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z uczniem na lekcjach, poprzez zintegrowane działania wszystkich nauczycieli, wychowawców, dyrekcji szkoły, logopedy, doradcy zawodowego i specjalistów w formie:
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- kółek rozwijających uzdolnienia,
- zajęć logopedycznych,
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
- zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, zajęć doradztwa zawodowego,
- warsztatów dla uczniów,
- indywidualnych rozmów wyjaśniających, wspierających, interwencyjnych z uczniami,
- porad i konsultacji dla rodziców.
Pomoc ta jest organizowana i udzielana we współpracy z: rodzicami, placówkami i organizacjami pozarządowymi, instytucjami wspomagającymi szkołę.
Zadania pedagoga i psychologa szkolnego w świetle przepisów prawa
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły,
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Telefony zaufania
Drogi Rodzicu - Potrzebujesz pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej, jesteś świadkiem przemocy lub niepokoisz się o swoich bliskich? Oto lista miejsc, do których można się zwrócić o pomoc.
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - 116 111
- “Niebieska Linia” –ogólnopolski telefon dla osób doświadczających przemocy - 800 120 002
- Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie - 800 120 226
- Zatrzymać przemoc – anonimowa policyjna linia specjalna - 800 120 148
- Telefon dla dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli - 800 080 222
- Telefon Rzecznika Praw Dziecka - 800 121 212
- Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego - 800 702 222
- Kryzysowy telefon zaufania dla osób dorosłych - 116 123
wtorek: 8.00 – 12.00
środa: 11.00 – 16.00
czwartek: 11.00 – 16.00
piątek: 11.00 - 15.00
grazynapozoga@kspgdynia.pl
wtorek: 11.30 – 15.15
środa: 8.00 – 12.30
czwartek: 8.00 – 13.00
piątek: 8.00 – 12.30
agnieszkamakarczuk@kspgdynia.pl